Киселинността на океаните достигна безпрецедентни нива от 300 млн. години насам

Киселинността на океаните достигна безпрецедентни нива от 300 млн. години насам
Никога досега не е е било наблюдавано подобно изменение

Киселинността на световните океани непрекъснато се повишава заради абсорбирането на нарастващи количества въглероден двуокис и е достигнала безпрецедентни нива за последните 300 милиона години, съобщиха АФП и Ройтерс.

Агенциите цитират съвместно британско-американско проучване, ръководено от проф. Анди Риджуел от Бристолския университет. Според него никога досега не е е било наблюдавало подобно изменение, предизвикано главно от човешката дейност. Повишената киселинност драматично заплашва океанските екосистеми, като застрашени от изчезване са кораловите масиви и някои морски видове, като сьомгата и стридите.

Невиждани морски видове живеят в горещи води в Атлантика

Седмолъчна морска звезда, октопод в светла окраска и рак "йети" с огромни щипки - британски учени откриха странните морски видове край...

Резултатите от проучването на британските и американските изследователи е публикувано в сп. "Сайънс". През последните 100 години количеството въглероден двуокис в атмосферата се увеличил с 30 на сто, за да достигне 393 частици на милион, докато неговото рH е намаляло с 0,1 единици до 8,1, което говори за по-висока киселинност.

Този ритъм е десет пъти по-бърз от 56 милиона години насам. Според експертите pH на световните океани може да се снижи с 0,3 единици и да достигне стойност от 7,8.

При това положение ще се наблюдават драматични явления, подобни на тези по време на термичния максимум при преминаването от палеоцена към еоцена преди 54 милиона години, предвиждат учените. В този период, заради удвояването на нивата на въглероден двуокис в атмосферата, било наблюдавано повишаване на глобалната температура с 6 градуса по Целзий в интервал от 5000 години и съответното повишаване на нивото на океаните.