Метеорит, паднал от Марс, струва 10 пъти повече от златото

Метеорит, паднал от Марс, струва 10 пъти повече от златото

До нива, които най-малко десет пъти надвишават тези на златото, е скочила цената на образци от метеоритен дъжд, паднали в пустинята на Мароко през юли миналата година, съобщиха ИТАР-ТАСС и Асошиейтед прес. Експерти са установили чрез химичен анализ, че намерените преди няколко месеца метеорити са с марсиански произход. Предлога се, че те са се образували в резултат на сблъсък на голям астероид с Червената планета.

Ценността на образците се увеличава и поради факта, че са намерени на практика в "оригиналния" им вид, с други думи не са успели да попаднат под продължителното въздействие на климата и микроорганизмите на Земята. Подобни метеоритни дъждове са крайно редки. Досега на Земята са регистрирани само четири такива, освен този през 2011 година: през 1815, 1865, 1911 и 1962 г.

По думите на куратора на нюйоркската колекция от метеорити Дарил Пит, общото тегло на откритите в пустинята на Мароко метеорити е най-малко 11 килограма. А общото тегло на метеоритите с марсиански произход на нашата планета се оценява на около 100 кг. В зависимост от структурата и това доколко са съхранени, те се продават на музеи, учени и колекционери на цени от 300 до 1000 долара за 1 грам. За сравнение: пазарната стойност на златото сега достига 58 долара за 1 грам.

"При изучаване на марсианските метеорити може да се получи важна информация за Червената планета. Например за състава на нейната атмосфера, за състоянието на климата, за вероятното наличие на органични вещества и предпоставки за съществуването на вода, следователно и на живот. "Ако в новите образци бъдат открити органични вещества, можем да бъдем уверени, че те са от Марс" - казва Карл Ейджи, директор на Института за метеоритите и метеорните тела към университета на щата Ню Мексико.

Засега не е установено откога точно датират откритите в Мароко марсиански метеорити. За целта на учените ще са им необходими поне няколко месеца. БТА